Wiadomości z rynku

niedziela
7 lipca 2024

Maszyny budowlane na targach w Warszawie

VI Międzynarodowe Targi Infrastruktury Miejskiej i Drogowej Infrastruktura 2008
24.10.2008 00:00:00
Od 15 do 17 października w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie trwały międzynarodowe targi Infrastruktura 2008. Podczas tegorocznej, szóstej edycji zaprezentowało się 117 wystawców z dziewięciu krajów: Polski, Hiszpanii, Szwecji, Czech, Włoch, Rosji, Holandii, Niemiec oraz Chin. "Drogi przyjazne środowisku", tak brzmiało hasło przewodnie targów. Spośród prezentowanych maszyn nowością był walec wibracyjny w układzie tandem Dynapac CC 234 HF. Toruński Interhandler, importer maszyn grupy JCB, wprowadził na rynek w kwietniu jednobębnowe walce wibracyjne obsługiwane ręcznie - Vibromax VMS 55. Na targach pokazał jednak większy sprzęt - pojedynczy walec Vibromax VM 115 i koparkę JCB JS 175W. Największą, specjalistyczną maszyną pod Pałacem Kultury i Nauki była gąsienicowa układarka nawierzchni bitumicznych Vögele Super 1800-2.
Mijający rok nie zapisze się pomyślnie dla drogownictwa. Jak wskazują fachowcy, niezadowalające postępy w budowie dróg, w tym autostrad, to przede wszystkim efekt braku rozwiązań prawnych, które by umożliwiały sprawne i szybkie przygotowanie inwestycji. Ale zdaje się, że nadchodzą lepsze czasy. Na konferencji prasowej w środę, 15 bm., Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, przekazał dobre wieści dla branży drogowej. Otóż rządowy plan budowy dróg krajowych zakłada na trzy najbliższe lata 2009-2011 wydanie 121 miliardów złotych. Nigdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo to ona będzie rozporządzała tymi pieniędzmi, nie miała do dyspozycji takiej kwoty. Na przyszły rok przypadnie 31 mld zł, czyli o 10 mld zł więcej niż na br. Oprócz tego władze centralne wesprą powiaty i gminy 1 mld zł w 2009 r. w ramach programu budowy dróg lokalnych.
- Chcemy budować szybko, sprawnie i w zgodzie z wymogami ochrony środowiska - deklarował minister Grabarczyk.
Dlatego właśnie powstanie nowa instytucja, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska z 16 regionalnymi dyrekcjami. Główny konserwator przyrody Maciej Trzeciak dodał, że będzie to znaczący skok naprzód. Nowa Dyrekcja zajmie się m.in. decyzjami środowiskowymi dotyczącymi każdej budowy (wymagają tego unijne przepisy), nie tylko dróg. Prawo zostanie tak uproszczone, aby decyzje były wydawane szybciej i z poszanowaniem ochrony przyrody. Kolejne zamierzenie to uporządkowanie Natury 2000 (program UE wspólnego systemu obszarów objętych ochroną przyrody). Do końca br. ma być znana sieć Natury, aby skończyły się wątpliwości przy planowaniu inwestycji.
Spośród prezentowanych maszyn nowością był walec wibracyjny w układzie tandem Dynapac CC 234 HF. Jak przyznał Andrzej Mroziński z Dynapac Polska, importera maszyny, jest to tak świeży model, że jego prospekt nie został jeszcze przygotowany na targi. Maksymalna masa operacyjna CC 234 HF wynosi 9.400 kg, masa modułu przedniego i tylnego po 4.050 kg, prędkość 12 km/h. Zbiornik wody mieści 800 l, a 80-konny silnik dostarczył Cummins.
Toruński Interhandler, importer maszyn grupy JCB, wprowadził na rynek w kwietniu jednobębnowe walce wibracyjne obsługiwane ręcznie - Vibromax VMS 55. Na targach pokazał większy sprzęt.
Pojedynczy walec Vibromax VM 115 charakteryzują następujące parametry: maksymalna masa robocza 11.300 kg, szerokość robocza 2.100 mm, moc silnika 125 KM. Maszyna posiada układ antypoślizgowy SASS dla uzyskania lepszej przyczepności na zboczach.
Koparka JCB JS 175W o masie roboczej 18.120 kg, ze 138-konnym silnikiem ma system filtrowania oleju Plexus, co zwiększa niezawodność systemu hydraulicznego. Z kolei serwosterowanie tym systemem podwyższa komfort pracy operatora. Na przyszły rok Interhandler zapowiada nowe koparki gąsienicowe o masie ponad 50 t.
Mista ze Stalowej Woli w zeszłym roku wystawiała nową równiarkę drogową RD-200 z napędem 6x4 i 6x6. Tym razem na jej skromnym stoisku w Pałacu Kultury można było dowiedzieć się o ciągłym ulepszaniu RD-200. W opcji pojawił się zrywak napędzany jednym cylindrem. Zamiast jednej pokrywy silnika zastosowano dwie dające lepszy dostęp do jednostki napędowej.
Tureckie koparko-ładowarki, ładowarki i wózki widłowe marki Cukurova są obecne na polskim rynku od dwóch lat. Zakłady Cukurova Makina powstały w 1968 r., zaczynały od licencyjnego sprzętu John Deere. Pod własną marką produkują od 1986 r. Wyłączny przedstawiciel, firma Wondfo Biotech Poland z Jawora (woj. dolnośląskie), pokazał w stolicy koparko-ładowarkę 888 - masa eksploatacyjna 8.700 kg, turbodoładowany Perkins 100 KM, napęd na cztery koła, pojemność łyżki 1,1 m sześc.
Układarka Super
Największą, specjalistyczną maszyną pod Pałacem Kultury i Nauki była gąsienicowa układarka nawierzchni bitumicznych Vögele Super 1800-2. Jej wymiary, tzn. długość 6 m i maksymalna szerokość układania 10 m, sprawiają, że nadaje się zarówno do pracy przy autostradach, jak i na kompaktowych rondach. Grupa Wirtgen, do której należy Vögele, była reprezentowana jeszcze przez walce Hamm HD 090V i HD 150 TT. Ten pierwszy to maszyna dwubębnowa, przegubowa z wibracją i oscylacją o szerokości bębna 1.680 mm, z silnikiem 136 KM. Drugi to przegub z kołami gumowymi o szerokości roboczej 1.910 mm, silnik 116 KM.
Pobocza dróg
Na Infrastrukturze 2008 można było także obejrzeć m.in. aktywne, czyli świecące własnym światłem znaki drogowe, nowość firmy Giera z Jonkowa pod Olsztynem. Rozświetlają się one tylko wtedy, gdy padnie na nie światło reflektorów. Inne znaki tego typu świecą cały czas. Potrzebuja więc więcej energii.
Przedsiębiorstwo Markab z Sufczyna (woj. mazowieckie) wystawiło podstawki pod znaki drogowe z PCV ważące 28 kg (ustawiane np. podczas robót drogowych). Jak zachwalał dyrektor Marek Ziółkowski, dzięki tak dużej masie nie trzeba kłaść na nie worków z piaskiem, aby zapobiec przewróceniu znaku przez wiatr.
Nowoczesne, skomputeryzowane toalety, które można umieścić np. na parkingach przy autostradach, przywiozły do stolicy dwie firmy: WC Gigant z Gorzowa i Budotechnika z Pilchowic koło Gliwic.
Chiński producent powierzchni odblaskowych Tong Ming zachęcał do współpracy polskie firmy.
Przenosiny na Pragę
Organizatorem jak zawsze była warszawska firma Międzynarodowe Targi Polska. To ostatnia impreza MTPolska w Pałacu Kultury. Następne, a więc i przyszłoroczna Infrastruktura, odbędą się w nowym Centrum Targowo-Kongresowym przy ul. Marsa w Warszawie, czyli po drugiej stronie Wisły.
Zdaniem wystawcy
Jolanta Muzal, szef biura sprzedaży maszyn Waryński Trade z Warszawy
- Na targach nasza firma zaprezentowała koparko-ładowarki, ładowarki i miniładowarki. Ta impreza jest uzupełnieniem targów w Poznaniu, Kielcach czy Sosnowcu, w których również braliśmy udział. Jeśli chodzi o rynek maszyn budowlanych w Polsce, obserwujemy wpływ zawirowań na rynkach finansowych, niemniej prognozy na najbliższe miesiące są pozytywne. Związane to jest z planowanymi inwestycjami. Już w październiku rozpoczynamy sprzedaż nowej wersji koparko-ładowarki Waryński Hidromek Maestro. Waryński Trade rozszerzył ofertę o spycharki, które znajdą się w sprzedaży w listopadzie. Będą to 24-tonowa spycharka SD7 oraz 18-tonowa TY165-2. Systematycznie rozszerzamy sieć punktów sprzedaży. Od listopada zapraszamy naszych klientów do biura w Katowicach.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.